DNI Standardvilkår for it-ytelser (bilag til Tjenesteavtale)

OM INNGÅELSE AV VILKÅRENE – MOTTAKER AV STANDARDVILKÅRENE MÅ LESE DETTE: Dersom Kunden (som definert i Tjenesteavtale) eller den som mottar disse vilkårene («Vilkårene») ikke aksepterer hele eller deler av Vilkårene, eller ikke ønsker disse lagt til grunn fra DotNet Internals AS (DNI), skal DNI varsles skriftlig, umiddelbart og senest før ytelser påstartes. Gjøres ikke dette, innretter DNI seg som om Vilkårene er akseptert og at det er inngått avtale basert på Vilkårene.

Følgende Vilkår inngår i og regulerer avtale inngått mellom Kunden og DNI:

1. DEFINISJONER

Følgende definisjoner gjelder i Avtalen:

Avtalen skal forstås som disse Vilkårene og eventuelle andre vilkår samt bilag/vedlegg som beskriver ytelser fra og rettigheter og plikter for partene.

Kontraktspris(en) betyr det vederlag Kunden skal betale for de enkelte deler av ytelsene i henhold til Avtalen.

Kunden er mottakeren av disse Vilkår eller den som fremgår som Kunden av andre kontraktsvilkår, avtaleforside eller bilag som inngår i Avtalen.

Leverandøren er DotNet Internals AS (omtalt som DNI eller Leverandøren) dersom ikke annet fremgår eksplisitt av Avtalen.

Leveranse(n) betyr de samlede ytelser som DNI skal levere til Kunden slik dette er spesifisert i Avtalen.

Programvare betyr dataprogrammer med tilhørende dokumentasjon som DNI skal levere til, eller gjøre tilgjengelig for Kunden slik dette er spesifisert i Kontrakten, og som ikke omfattes av Tredjeparts Programvare.

Tredjepart eller Tredjepartsleverandør betyr alle andre enn DNI med underleverandører og Kunden, med mindre annet klart fremgår av sammenhengen.

Tredjeparts Programvare betyr programvare med tilhørende dokumentasjon som Tredjepart har immaterialrett (opphavsrett, patent, mv) til.

2. OM AVTALEN

Disse Vilkårene regulerer generelle kontraktsmessige forhold som erstatning, endringshåndtering, forsinkelse, mangel, konfidensialitet og konfliktløsning. Eventuelle avvik fra disse vilkårene gjelder kun om det er eksplisitt angitt i Avtalen.

I tilfelle av motstrid mellom bestemmelser i Avtalen skal følgende prioritet gjelde:

a) Eventuelle skriftlige endringer og/eller tilleggsavtale til Avtalen signert av bemyndiget person

b) Eventuell andre avtalebestemmelser i Avtalen, herunder rammeavtale eller overliggende avtale

c) Disse generelle vilkår for IT-ytelser

d) Andre vedlegg eller bilag til Avtalen.

3. DNIS YTELSER

DNI skal yte faglig bistand i samarbeid med Kunden. Arbeidet blir utført under Kundens ansvar og kontroll hvor Kunden også har ansvar for resultatet.

Leveransen omfatter den funksjonalitet og de tjenester som er beskrevet i Avtalen på tidspunktet for avtaleinngåelse. Etter dette tidspunktet tilbys ny funksjonalitet og andre ytelser mot ytterligere vederlag. Partene skal søke å utarbeide en omforent beskrivelse av Leveransen.

4. LEVERING OG GARANTPERIODE

4.1 Levering

Med mindre det er fastsatt særskilte godkjennelseskriterier som vilkår for levering anses levering for skjedd ved enten:

a) Overlevering til Kunden eller Tredjepartsleverandør av transport- eller overføringstjenester som f.eks. leverandør av kommunikasjonstjenester eller Posten,

b) Påbegynt bruk av Leveransen,

c) Kundens oppkobling mot det avtalte kommunikasjonspunkt hvor DNI har gjort Leveransen tilgjengelig, eller

d) Ved vellykket gjennomføring av avtalte tester eller prøver av Leveransen.

4.2 Garantiperiode

Etter levering starter garantiperiode. Om ikke annet er avtalt løper garantiperioden fra levering med varighet i 3 uker der feilretting og korrigeringer skjer uten vederlag.

Om kunde velger å gå bort i fra DNI sine anbefalinger utgår garantien delvis eller helt. Etter endt garantiperiode rapporteres eventuelle feilsituasjoner gjennom supportavtale. Generelle systemfeil vil bli oppdatert i henhold til DNIs gjeldende utviklingsløp.

Kunden skal bare kunne nekte å godkjenne Leveransen dersom det foreligger feil som minimum medfører fullstendig systemstans, at vesentlige data går tapt eller at andre kritiske funksjoner (etter objektiv vurdering) stanser eller feiler. Kunden kan ikke nekte godkjennelse dersom det foreligger feil som ikke anses å være vesentlige eller kritiske, eller som kan omgås.

5. SPRÅK

Dokumentasjon og kommunikasjon mellom DNI og Kunden kan være på norsk eller engelsk.

6. BRUK AV UNDERLEVERANDØRER OG FORHOLD TIL TREDJEPART

6.1 Bruk av underleverandører

Partene kan la hele eller deler av sine kontraktsforpliktelser utføres av underleverandører, herunder overlate personopplysninger for lagring eller bearbeidelse av personopplysninger til underleverandører, jf. punkt 15. Bruk av underleverandør endrer ikke partenes ansvar etter Avtalen, inkludert krav til sikkerhet, dokumentasjon, taushetsplikt, innsynsrett mv. med de unntak som følger av Vilkårene.

6.2 DNIs ansvar for leveranser fra Tredjepart og underleverandører

I den grad software fra Tredjepart, herunder underleverandører fra DNI, er inkludert i tjenestene fra DNI, er dette angitt i DNIs Databehandleravtale. Tredjeparters vilkår er bindende for Kunden.

DNI er ikke ansvarlig overfor Kunden for feil i leveranser fra Tredjepart eller underleverandører som oppstår. Dette inne-bærer at Kunden ikke kan påberope seg manglende oppfyllelse av avtalte kvalitetskrav, herunder krav til tjenestenivå, dersom dette skyldes leveranser fra Tredjepart eller underleverandører. Dette gjelder også tap eller ødeleggelse av data. Ansvarsbegrensningene i dette avsnittet gjelder ikke dersom DNI kunne ha begrenset omfanget og/eller konsekvensene av slike feil, men de generelle ansvarsbegrensningene i punkt 9 nedenfor gjelder uansett.

Ved feil i leveranser fra Tredjepart eller underleverandører skal DNI i den grad det er mulig og hensiktsmessig, melde feilen til tredjepart, begrunne overfor Kunden hvorfor DNI ikke kunne eller burde ha begrenset omfanget og/eller konsekvensene av slike feil og – dersom det anses nødvendig og rimelig – holde Kunden orientert om status for feilrettingen. DNI har intet ansvar for øvrige ytelser fra Tredjeparter, med mindre det er særskilt avtalt at DNI skal levere eller ta et ansvar for de aktuelle ytelsene.

6.3 Samarbeid med Tredjepart

Partene plikter å samarbeide med Tredjepart i den utstrekning det er nødvendig for utførelsen av plikter etter Avtalen med mindre det sannsynliggjøres at slikt samarbeid vil innebære en vesentlig ulempe. Omfanget av slik bistand avtales nærmere før bistanden er aktuell og faktureres i henhold til de da gjeldende satser.

6.4 Øvrige ytelser

Installasjon og konfigurering av Leveransen utført av andre enn DNI skal kun skje etter anvisning fra DNI. Avvik fra dette fritar DNI for ethvert ansvar for Leveransen.

7. MISLIGHOLD

7.1 Varsel og reklamasjon

7.1.1 Varsel om forsinkelse

Har en av partene grunn til å anta at dennes ytelse ikke kan skje rettidig, skal parten varsle den annen part innen de frister og på den måte som er avtalt mellom partene. Velger Kunden å fastholde leveransen til tross for forsinkelsen, har DNI frist fram til det tidspunktet DNI har opplyst om at levering vil kunne skje (tilleggsfrist). Dersom Kunden ikke gir skriftlig svar innen 10 virkedager fra mottak av slikt skriftlig varsel om forsinkelsen anses tilleggsfristen for akseptert.

7.2 Reklamasjon

Er ikke annet skriftlig avtalt, må partene fremsette eventuelle misligholdkrav (forsinkelse/mangel) skriftlig uten ugrunnet opphold etter at årsaken som gir grunnlag for misligholdkrav er oppdaget eller burde ha vært oppdaget. Ved vurdering av hvorvidt partene burde ha oppdaget forholdet, skal det særlig legges vekt på om parten ville ha oppdaget det ved normale kontrollrutiner. En parts misligholdkrav faller likevel ikke bort dersom den annen part kjente til at det forelå en reklamasjonsgrunn.

Dersom en av partene reklamerer på bakgrunn av mangel eller annet forhold som den annen part må følge opp ved undersøkelser, feilsøking eller på annen måte, og det viser seg ikke å foreligge noen mangel eller annet forhold som den varslede svarer for, har den varslede rett til å kreve kompensasjon for arbeid og andre kostnader i forbindelse med den grunnløse reklamasjonen, etter gjeldende satser.

7.3 DNIs mislighold

7.3.1 Forsinkelse

Det foreligger forsinkelse dersom levering skjer senere enn den til enhver tid avtalte leveringstid og dette skyldes forhold DNI er ansvarlig for.

Dersom forsinkelsen innebærer et vesentlig mislighold kan Kunden heve Avtalen med 30 dagers skriftlig varsel, og kreve erstatning etter punkt 9 dersom vilkårene for dette er oppfylt.

7.3.2 Mangler

Det foreligger mangel dersom Leveransen ved levering ikke oppfyller kravene i Avtalen.

DNI har plikt og rett til å avhjelpe mangler som avdekkes ved kundens test innen rimelig tid. Avhjelp kan skje ved utbedring, omlevering eller tilleggslevering.

I den grad Kundens medvirkning er påkrevd, kan DNI kreve at Kunden selv bidrar til at avhjelp kan skje. DNIs ansvar for mangler omfatter ikke mangler som skriver seg fra forhold som oppstår etter levering og er en følge av forhold Kunden har risikoen for, herunder:

a) Kunden - eller noen denne svarer for - sin feilaktige eller kontraktstridige bruk,

b) mangelfull egenopplæring i bruk av Leveransen,

c) mangelfullt vedlikehold fra Kundens side, og

d) normal slitasje/forringelse.

7.3.3 Prisavslag

Dersom det tross gjentatte forsøk ikke har lykkes DNI å avhjelpe en mangel innen rimelig tid, kan Kunden kreve forholdsmessig prisavslag basert på den relative verdiforringelsen mellom avtalt leveranse og faktisk leveranse.

Dersom den mangelfulle ytelsen er omfattet av krav til tjenestenivå (SLA), kan Kunden ikke kreve prisavslag. Dette gjelder uavhengig av om den aktuelle mangelen gir grunnlag for kompensasjon for manglende tjenestenivå (SLA).

7.3.4 Tjenestenivå (SLA)

Partene kan som del av Avtalen etablere krav til tjenestenivå (SLA).

I tilfelle mangelfull levering av løpende ytelser som er omfattet av tjenestenivå, kan Kunden kreve avvikskompensasjon av årlig support av drift i supportavtale. Krav om avvikskompensasjon forutsetter ikke skyld fra DNIs side eller dokumentert tap hos Kunden. Dersom brudd på kravene til tjenestenivå er forårsaket av andre enn DNI eller de DNI har ansvar for, kan det ikke kreves avvikskompensasjon. Medfører en hendelse avvik fra flere krav, kan kompensasjon kun kreves for det av tjenestenivåene som gir den høyeste kompensasjonen.

7.3.5 Beføyelser

Det som er fastlagt i punkt 7.3 og i punkt 9, samt i eventuell egen avtale om tjenestenivå (SLA) som er en del av Avtalen, er Kundens eneste beføyelser ved mislighold.

7.4 Kundens mislighold

7.4.1 Endring av leveringstid

Dersom Kunden misligholder sine plikter etter Avtalen og dette påvirker fremdriften eller kvaliteten på DNIs leveranse, har DNI rett til å endre leveringstidspunkt og/eller vederlag for leveransen slik at dette reflekterer Kundens mislighold. DNI kan dessuten kreve erstatning etter punkt 9.

7.4.2 Heving og erstatning

Dersom Kunden vesentlig misligholder sine plikter etter Avtalen, kan DNI heve Avtalen med 30 kalenderdager skriftlig varsel, og kreve erstatning etter reglene i punkt 9 dersom vilkårene for dette er oppfylt. Betalingsmislighold ut over 30 dager anses som vesentlig mislighold. Ved gjentatte betalingsmislighold, kan DNI kreve at Kunden stiller betryggende sikkerhet for videre leveranse under Avtalen.

8 HEVINGSVIRKNING

Heves Avtalen bortfaller partenes plikt til å oppfylle. Er Avtalen helt eller delvis oppfylt skal DNI kompenseres for den jobben som er gjort og partene skal om mulig tilbakeføre det som er overlevert.

For løpende ytelser innebærer heving at partenes oppfyllelsesplikt for fremtiden faller bort uten at leverte ytelser tilbakeføres.

Hevingen har ingen betydning for avtalevilkår om forretningshemmeligheter, om løsning av tvister eller om partenes rettigheter og plikter som følge av hevingen.

9. ERSTATNING

9.1 Ansvarsgrunnlag

Den skadelidte part kan kreve erstattet dokumentert, direkte tap denne har lidt som følge av uaktsomme forhold på den misligholdende parts side. Kostnader ved utbedring/retting ved rekonstruksjon av data skal ikke kunne pålegges DNI dersom disse vesentlig overstiger dataenes betydning, og dataene kan gjenskapes på en enklere/rimeligere måte enn ved rekonstruksjon.

9.2 Ansvarsomfang

I den grad annet ikke er avtalt er hver av partenes maksima-e erstatningsansvar per år begrenset til 50 % av årlig Kontraktspris eks. mva. for tjenestene som erstatningen er knyttet til.

Ovennevnte begrensning gjelder imidlertid ikke dersom det kan påvises at den skadevoldende part har utvist grov uaktsomhet eller forsett. Kunden er uansett ansvarlig for å begrense sine kostnader og tap i tilfelle forhold som DNI er ansvarlig for. Tap eller kostnad som Kunden kan fremme mot andre, som f.eks. sine kunder eller andre leverandører, kan ikke Kunden kreve av DNI.

9.3 Indirekte tap

Partene har i intet tilfelle ansvar for indirekte tap, herunder driftstap, tapt fortjeneste, tap hos Tredjepart eller andre økonomiske konsekvenstap.

9.4 Forholdet mellom erstatning og andre sanksjoner

Ved erstatningsutmålingen skal andre utbetalte eller godskrevne sanksjoner komme til fradrag i erstatningen.

9.5 Øvrig ansvar

Partene har intet erstatningsansvar ut over det som er foreskrevet i dette punkt 9.

10. VEDERLAG OG FAKTURERING

10.1 Vederlag

Alle priser i Avtalen er oppgitt eksklusive merverdiavgift. Virkninger av endring i offentlige avgifter og/eller pålegg om endring i praktisering av lover og forskrifter vedrørende slike avgifter, vil bli belastet Kunden.

Ved tjenester som faktureres etter tidsbruk, vil det på timeprisen ved arbeid utenfor normal arbeidstid (etter kl. 16.00) tilkomme et tillegg på 50 % av avtalt timepris. Ved arbeid etter kl. 20.00 og på helgedager/helligdager, tilkommer det et tillegg på 100 % av avtalt timepris.

Reise- og diettkostnader, herunder overnatting, dekkes etter Statens gjeldende satser hvis ikke annet er avtalt. Reisetid faktureres i henhold til avtalt timepris.

10.2 Fakturering

Ytelser som faktureres etter løpende timer, faktureres i måneden etter ytelsene er påløpt. Lisenser faktureres fra første dag produktet installeres på server hos Kunden eller på Tredjepartsløsning om det er avtalt, uavhengig om levert løsning er satt i daglig drift eller tatt i bruk av Kunden.

Dersom fastpris ikke er spesifisert utføres tjenester på løpende timer i henhold til et uforbindtlig estimat med +/- 20 % avvik. Avvik innenfor 20 % meldes ikke. Evt. avvik utover dette skjer i samråd med kunde. Ved avtale om fastprisleveranse faktureres 50 % ved oppstart og 50 % ved driftssetting om ikke annet er spesifikt avtalt.

Ved prosjektleveranser som skal faktureres etter avtalte milepæler, skal betalingsmilepælene falle likt som de kostnader som DNI påføres ved prosjektet slik at prinsippet om ytelse mot ytelse hensyntas.

Løpende ytelser som ikke er basert på timer, skal faktureres forskuddsvis pr måned.

Avtalt utlegg dekkes etter faktura.

10.3 Vederlagsregulering

Med mindre annet er avtalt kan alt vederlag i Avtalen reguleres en gang årlig i henhold til utviklingen av Statistisk sentralbyrås konsumprisindeks (hovedindeks) og tjenesteprisindeks for Datakonsulenttjenester for timebaserte tjenester.

Endringer i valutakurser som påvirker kostnader DNI har i forbindelse med ytelsene, kan gjøres gjeldende med én måneds skriftlig varsel.

10.4 Forfall

Kunden plikter å betale innen 30 kalenderdager fra fakturadato.

10.5 Fakturagebyr

Fakturagebyr belastes etter de til enhver tid gjeldende regler, pt. kr 89 pr. faktura.

10.6 Forsinket betaling

Ved forsinket betaling skal Kunden betale forsinkelsesrente i henhold til lov av 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling.

10.7 Salgspant

DNI har salgspant for kjøpesum og renter i samsvar med reglene i panteloven § 3-14 i den maskin- og programvare som Kunden kjøper. Kunden er kjent med at den i henhold til panteloven § 3-16 ikke kan avhende eller håndpantsette slike pantsatte varer før kjøpesummen er gjort opp.

11. BRUKSRETT TIL PROGRAMVARE OG DOKUMENTASJON

11.1 Disposisjonsrett

Dersom Leveransen omfatter programvare og/eller dokumentasjon produsert av DNI erverver Kunden en begrenset og ikke overførbar bruksrett til programvaren med tilhørende dokumentasjon for Kundens interne bruk i sin organisasjon slik denne fremstod og var spesifisert ved avtaleinngåelsen. Kundens bruksrett gjelder fra levering, som definert i punkt 4, forutsatt at total betaling av vederlaget til DNI har skjedd.

Opphavsretten, patentretten og andre industrielle rettigheter i produkter fra DNI forblir dennes eiendom. Utvidelse av bruksrettens omfang skal avtales skriftlig på forhånd. Bruksrett dekker normal bruk av Leveransen i Kundens lokaler eller annet avtalt sted.

Kunden erverver ingen rett til en Leveranse alene gjennom faktisk å ta i bruk funksjonalitet eller annen ytelse. Dersom Kunden tar funksjonalitet i bruk som denne har faktisk tilgang til, men som han ikke har betalt bruksrett for, har DNI rett til å fakturere Kunden tilsvarende den funksjonalitet eller ytelse Kunden har tatt i bruk.

11.2 Tredjeparts programvare

For å kunne anvende DNIs leveranse kan det være nødvendig å benytte Tredjeparts programvare. Med mindre noe annet er inntatt i Avtalen, er Kunden ansvarlig for å inngå nødvendige avtaler med den enkelte leverandør vedrørende Tredjeparts programvare eller andre tjenester som ikke skal leveres av DNI. Kunden er også ansvarlig for alle forpliktelser knyttet til slik Tredjeparts programvare. Forut for leveransen skal DNI så langt dette med rimelighet kan forventes og basert på informasjon fra Kunden, orientere Kunden om hvilken Tredjeparts programvare dette gjelder.

Dersom feil ved Tredjeparts programvare som Kunden har ansvaret for påvirker funksjonalitet i eller tilgjengelighet til Leveransen, har Kunden ansvar for at feilen rettes av Tredjepart. DNIs ansvar for programvarens funksjonalitet faller bort inntil slike feil er rettet av Tredjepart og installert hos Kunden.

Dersom DNI må inngå avtale med Tredjepart om programvare eller tjenester for Kunden, er ikke DNI ansvarlig for funksjonalitet, feil og mangler og annet i dennes leveranser/produkter. Kunden skal ikke ta Tredjeparts programvare, som DNI har videreforhandlet til Kunden, i bruk før programvaren er fakturert av DNI. Kunden må overholde lisensvilkår som gjelder for Tredjeparts programvare.

11.3 Kundens formål

Dersom ikke annet er skriftlig avtalt eller klart følger av formålet med programvaren, kan Kunden kun benytte programvaren for egne formål. Bruk for andre kan kun gjøres etter skriftlig avtale med DNI.

12. IMMATERIELLE RETTIGHETER

Avtalen medfører ingen overføring av rettigheter opphavsrett, databaser eller andre immaterielle rettigheter. Dette omfatter også bl.a. systemer, programvare, spesifikasjoner, brukerdokumentasjon, formater, tekniske og bruker grensesnitt, teknologi, «know-how» og annet som hører sammen med systemene eller som utvikles i henhold til Avtalen.

Gjør DNI arbeid i henhold til avtale på programvare som Kunden har rettighetene til, skal Kunden ha rettighetene til resultater av slikt arbeid.

13. RETTIGHETER TIL DATA

Kunden eier de data Kunden selv er opphav til eller har rettighetene til på annen måte. Datastrukturer som dataene presenteres i er DNIs eiendom. Kunden kan etter særskilt avtale få rett til innsyn i, lese- og skrivetilgang i data. Gis slike tilganger vil DNIs eventuelle ansvar for tjenestenivå (SLA) bortfalle.

DNI kan bruke Kundens data til testformål innenfor de begrensninger som følger av lov. DNI har rett til innsyn i Kundens data, basert på «need-to-know»-prinsippet for å kunne oppfylle sine plikter i henhold til Avtalen, herunder for å utføre supportoppgaver, feilhåndtering og problemløsning.

14. INNSYNSRETT OG REVISJON

Kunden har etter nærmere avtale med DNI rett til innsyn og kontroll av de data Kunden selv er opphav til. Kunden har ikke rett til innsyn i forhold, herunder informasjon og data, som eies av eller er forbeholdt andre kunder av DNI eller forretningssensitiv og/eller strategisk informasjon for DNI. I systemløsninger som Kunden benytter sammen med andre kunder har Kunden rett til innsyn i den generelle delen av systemet, samt kundespesifikke deler av fellessystemer og løsninger som gjelder Kunden.

Kunden har rett til å benytte sine eksterne revisorer for å gjennomføre lovpålagt revisjon i henhold til god revisjonsskikk på DNIs ytelser. Ved slik gjennomgang har revisor innsynsrett i data, systemer, datadrift, kontroll- og sikkerhetstiltak etter lov og forskrifter, og i slikt omfang som god revisjonsskikk tilsier.

De personer som har innsynsrett i henhold til ovennevnte skal være bemyndiget av Kunden. Kunden er ansvarlig for at den som gis innsynsrett forplikter seg til å følge avtalte retningslinjer for slikt innsyn, herunder gjøre seg kjent med konfidensialitetspliktene for øvrig, jf. punkt 16. DNI kan nekte Kundens valgte revisor dersom det foreligger tungtveiende grunner, som at revisor er eller kan bli konkurrent av DNI, eller andre forhold ved revisoren som kan ha betydning for DNIs virksomhet.

For DNIs ressursforbruk i forbindelse med utøvelse av innsynsretten og revisjon betaler Kunden timepris i henhold til gjeldende satser.

15. BEHANDLING AV PERSONOPPLYSNINGER

Dersom Avtalen omfatter behandling av personopplysninger, er Kunden å anse som behandlingsansvarlig og DNI anses som databehandler etter personopplysningslovgivningen. Kunden er ansvarlig for at det foreligger lovlig grunnlag, for behandling av personopplysninger etter Avtalen.

Behandling av personopplysninger reguleres av egen Data-behandleravtale som inntatt som bilag til Avtalen.

16. KONFIDENSIALITET

16.1 Taushetsplikt

Partene har taushetsplikt om forhold som disse blir kjent med som følge av Avtalen. Taushetsplikten skal ivaretas også i eventuelle feilsituasjoner. Hver av partene har ansvaret for eventuelle feilopplysninger. Begge parter, og andre som disse svarer for, forplikter seg til hemmelighold av taushetsbelagt informasjon, blant annet ved:

a) Ikke å meddele til eller på annen måte avsløre slik informasjon for Tredjepart,

b) å behandle slik informasjon forsvarlig å overholde taushetsplikt om systemer og driftsopplegg, samt dokumentasjon vedrørende Leveransen dersom ikke annet er skriftlig avtalt,

c) å beskytte informasjon om innholdet av Avtalen, samt annen informasjon som åpenbart er av konfidensiell karakter eller kan skade eller volde ulempe for noen av partene dersom den blir kjent,

d) å sørge for å ta nødvendige forholdsregler overfor ansatte eller andre for å forhindre at konfidensielle opplysninger blir spredd,

e) å tie om noens personlige forhold,

f) å begrense personers tilgang til informasjon av konfidensiell karakter i omfang og detaljgrad, ut fra det behov som er nødvendig for at vedkommende skal kunne utføre pålagte/avtalte tjenester (“need-to-know” prinsippet).

16.1 Taushetserklæring

Hver av partene skal ved behov sørge for at personer som i sitt arbeid eller på annen måte får kjennskap til taushetsbelagt/konfidensiell informasjon undertegner en taushetserklæring.

17. UTVIDET BRUK OG PARTSSKIFTE

17.1 Utvidet bruk mv.

Dersom Kunden fusjonerer eller på annen måte trer inn i annet foretak eller sammenslutning, foretar oppkjøp av portefølje e.l., og dette vil medføre utvidet bruk av enkelte Leveranser eller tilgang til ny programvare, skal det inngås særskilt tilleggsavtale om pris og ytelse som tar hensyn til utvidet bruk/disposisjonsrett. Bruksrett i henhold til denne Avtalen utvides likevel ikke før tilleggsavtale som nevnt er inngått.

17.2 Partsskifte

Partene kan bare overdra sine rettigheter og plikter etter Avtalen med skriftlig samtykke fra den annen part. Slikt samtykke kan bare nektes hvis saklig og rimelig grunn foreligger. Kravet til samtykke gjelder ikke ved overdragelser til selskap i samme konsern, slik dette er definert i aksjeloven/allmennaksjeloven § 1-3.

17.3 Overdragelse av vederlagsretten

Rett til vederlag etter Avtalen kan fritt overdras. Slik overdragelse fritar ikke vedkommende part fra hans forpliktelser og ansvar etter Avtalen.

18. ENDRINGER OG TILLEGG

Dersom en av partene ønsker endring eller et tillegg til Avtalen (heretter kalt endring), eller endring er nødvendig av andre grunner, skal følgende endringsprosedyre gjelde:

a) Endringsønske fremsettes skriftlig overfor DNI eller fremmes av DNI.

b) Hvis endringsønsket fremsettes av Kunden, og DNI aksepterer endringsønsket skal DNI utarbeide en endringsanmodning som minimum inneholder en beskrivelse av endringen, endringens virkning på Kontraktsprisen, endringens virkning på fremdrift/-ferdigtidspunkt og svarfrist.

c) Hvis endringens innhold og virkning ikke kan angis som nevnt i punkt b) ovenfor fordi grunnlag mangler, må endringen utredes. Endringsanmodningen skal da inneholde en beskrivelse av utredningen, utredningens kostnad, hvor lang tid utredningen vil ta, og virkning på fremdrift/ferdigtidspunkt og svarfrist.

d) Kunden avgjør på grunnlag av endringsanmodningen om denne vil ha endringen eller utredningen ved å signere endringsanmodningen og returnere til DNI innen angitt frist.

Krever Kunden endring på annen måte, og gjennomfører DNI endringen, har DNI krav på vederlag for endringen etter gjeldende satser.

Bestemmelsen i dette punkt 18 gir ikke noen av partene krav på å få gjennomført en endring.

19. FRITAKELSESGRUNNER (FORCE MAJEURE)

Dersom det inntrer forhold utenfor en parts kontroll som denne ikke burde ha forutsett da Avtalen ble inngått og som denne heller ikke med rimelighet kan ventes å overvinne eller avverge virkningene av, suspenderes partenes rettigheter og plikter så lenge forholdet varer. Herunder gjelder dette i tilfelle streik, lockout, pandemi, krig, kabelbrudd, brann, vannskade, terrorhandlinger, kommunikasjonsstans eller lignende. Tilsvarende gjelder for forhold hos partenes underleverandører.

Den part som vil påberope seg fritakelsesgrunn etter denne bestemmelsen skal så snart som mulig gi den annen part skriftlig varsel om forholdet.

I tilfelle av fritakelsesgrunn skal hver av partene dekke egne omkostninger som skyldes forholdet. Ved fritakelsesgrunn kan Avtalen ikke bringes til opphør uten den rammede parts samtykke, med mindre situasjonen vil være av et slikt omfang eller lengde at fastholdelse av Avtalen vil virke klart urimelig overfor kontraktsmotparten.

20. LOVER, FORSKRIFTER OG OFFENTLIGE PÅLEGG

Partene skal holde seg informert om og rette seg etter gjeldende lover og forskrifter, herunder personopplysningslovgivningen. Det samme gjelder offentlige pålegg som rettes mot partene.

Dersom endringer i lover og forskrifter, offentlige pålegg som er rettet mot den ene parts virksomhet kan medføre at det må foretas endringer i programvare eller systemer eller i Leveransen for øvrig, skal parten gjøre den annen part oppmerksom på dette og DNI utarbeide forslag til løsning og bindende tilbud om gjennomføring av endringen.

21. VARIGHET, OPPSIGELSE MV

Hvis ikke inntatt annet sted i Avtalen, skal Avtalen gjelde i ett år, hvoretter den fornyes hvert år hvis ikke én av partene sier opp Avtalen med skriftlig varsel senest tre måneder før ny fornyelse. Gjelder Avtalen leveranse av konkret prosjekt, opphører Avtalen etter prosjekt er gjennomført og partenes ytelser er gjennomført.

DNI plikter mot vederlag å yte bistand til Kunden i forbindelse med overgang til en eventuell annen leverandør. Slikt arbeid faktureres etter medgåtte timer, forbruk av maskinressurser mv, etter nærmere avtale. Ved opphør av Avtalen skal DNI lagre Kundens data i tre måneder. Dersom Kunden ikke innen utløpet av tre månedsperioden enten har inngått avtale om videre lagring eller utlevering av dataene, kan DNI uten forvarsel slette dataene. DNI kan fakturere for lagring og utlevering av dataene. Kunden plikter å stille nødvendig assistanse til rådighet fra Kundens egen organisasjon og eventuell annen leverandør, slik at DNI skal kunne yte assistanse som nevnt.

DNI har ikke resultatansvar ved overføring av tjenestene. DNI har ikke plikt til å overføre rettigheter, overdra IPR, rettigheter knyttet til dokumentasjon eller gi tredjepart (konkurrent) tilgang til dette eller know-how. Avtales det at tredjepart skal få tilgang til informasjon, data mv. er det er en forutsetning at det inngås særskilt avtale om dette (inkludert konfidensialitetsbestemmelser).

22. REFERANSE MV.

DNI kan bruke Kunden som referanse, herunder bruke Kundens kjennetegn i markedsføring. DNI skal ha rett til å sette sitt kjennetegn med tilhørende kort tekst på Leveransen på tydelig måte.

23. LOVVALG OG TVISTER

Partenes rettigheter og plikter etter Avtalen reguleres av norsk rett.

Oppstår det tvist mellom partene om tolkingen eller rettsvirkningene av denne Avtalen skal dette søkes løst ved forhandlinger. Fører slike forhandlinger ikke frem innen én måned, kan hver av partene bringe tvisten inn for norske domstoler for endelig avgjørelse.

Asker og Bærum avtales som verneting.