DNI Self Service Password gjør organisasjonen selvbetjent på håndtering av passord. Løsningen kan brukes både for håndtering av passord for brukere som er nyansatte, pålagt passord bytte og for brukere som har glemt passordet sitt. Den ansatte logger seg på en webside med BankID, MinID eller andre mekanismer som tilbys via ID-Porten og får tilgang til å sette passord på kontoer som er knyttet mot denne personen.
Utfordringer knyttet til passordhåndtering er en problemstilling alle organisasjoner har og det finnes mange løsninger der ute som både er komplekse og har sikkerhetshull. Varianter som å besvare personlige spørsmål, utsendelse av engangspassord via SMS eller ekstern epost. Formålet med disse prosessene er å vite hvem brukeren er så løsningen vet med sikkerhet hvilken konto brukeren skal kunne bytte passord på.
Ved å bruke ID-Porten så vet vi med sikkerhet hvem som logger på løsningen og kan tilby en mye sikrere løsning enn de andre løsningene på markedet.
DNI Self Service Password har raskt blitt en av våre mest populære løsninger og de fleste av våre kunder benytter i dag løsningen. Porsanger kommune er en liten kommune med 360 ansatte og merker godt at henvendelser rundt passord har minket. De rullet ut løsningen høsten 2022 og Jan-Ove Pedersen, IT-ansvarlig hos Porsanger kommune er veldig fornøyd med løsningen. Han forteller at løsningen er veldig enkel å bruke, og at han nå slipper henvendelser på passord. "Ved å få på plass en slik løsning kan jeg nå fokusere på andre IT relaterte oppgaver istedenfor å besvare passord henvendelser. " forteller Jan-Ove.
Løsningen er rask å implementere og kan settes opp for alle land i Skandinavia.